Detaljno ću opisati svoju prvu narudžbu preko BrickLinka, kako bi možda bilo od pomoći nekom tko traži početnu informaciju o načinu korištenja tog servisa, prije nego što se i sam upusti u shopping.
Čak i LEGO fanu koji se probudio iz stoljetnog sna i nikad u životu nije čuo za
BrickLink, kao što je bio slučaj sa mnom, ne treba više od nekoliko minuta klikanja po njemu da shvati zašto je to alat iz snova.
Već i bez registracije lako se pretražuje katalog setova i dijelova, pronalazi ono što ti treba i - što je također bitno - gdje toga ima (brojka od više od 3000 prodavača jamči visoku vjerojatnost da netko ima što tražiš) i koliko košta (statistika lako otkriva ako neki prodavač nešto precijeni ili nudi osobito povoljno). Ali
registracija je poželjna jer otvara nove vrlo korisne mogućnosti. Na primjer, kad sastavite vlastitu
listu želja, u svakom dućanu jednim klikom saznajete što se tamo nudi od onog što vam treba, a lako pronalazite i dućan koji najviše "pokriva" vašu listu. Budući da baza nakon registracije zna odakle ste, ne morate gubiti vrijeme na trgovce koji uopće ne dostavljaju u vaš dio svijeta (njihovo izostavljanje namješta se u osobnim postavkama). I konačno, registracija omogućava da to što želite doista i kupite!
Postupak registracije odlično je i vrlo detaljno opisan u temi
Brickarchitect - vodic za kupovinu! Ako kupujete upravo u
Brickarchitectu, ništa vam drugo i ne treba, jer u toj temi imate upute ne samo za registraciju nego i (štono veli naslov te teme) za cijelu kupovinu. Ako ste iz Hrvatske, svakako prvo provjerite imaju li
hrvatski dućani to što tražite, ne samo zbog patriotizma (iako ni on nije nevažan, ne?
) nego i zbog pojednostavljenog plaćanja i isporuke. Ali što ako trebate nešto što hrvatski ponuđači nemaju?
Nakon sastavljanja liste želja odlučio sam probiti led nabavkom omiljenog mi
seta 6690 iz 1980. godine.
Jedan KLIK i BL pokazuje prodavače koji ga imaju, uz opis stanja ponuđenog seta (je li nov ili korišten, je li očuvan, je li kompletan...).
Očito sad treba napraviti
prvi izbor ponuda: najprije se eliminiraju trgovine koje vam iz nekog očitog razloga ne odgovaraju (preskupo, neki dio fali ili je set u lošem stanju... sve treba dobro proučiti: uočite gore jedan set koji je
complete, ali
without figs and stickers?!... mudrac... taj odmah otpada
). Ja sam odmah isključio i ponude izvan Europe, pretpostavljajući da bi mi poštarina bila preskupa. Nisu me zanimale ni ponude s kutijom: kutija povećava cijenu i samog seta i poštarine, sigurno mijenja i pristup na carini, a ionako ću sadržaj izvaditi iz kutije. Tiskane instrukcije za sastavljanje sam htio, ali ako ih nema ni to nije osobit problem u slučaju da se na internetu može naći njihova digitalizirana varijanta, na primjer
OVA na
http://www.peeron.com.
Idući stupanj eliminacije je
provjera feedbacka svakog od trgovaca koji su ostali u užem izboru. Uz svaki dućan naveden je naime ukupni broj ocjena koje ima vlasnik dućana (predočen i
bojom kockice kraj broja). Prvo možete pretpostaviti da je dućan s velikim brojem ocjena dobar - ne bi se toliko održao da nije. Ali to ne znači da je onaj s malim brojem ocjena loš: možda je tek nedavno osnovan ili samo ima ograničenu ponudu pa zato i malo kupaca. Zato svakako treba kliknuti na broj ocjena za svaki dućan koji vas zanima: otvara se
detaljni prikaz (primjer na ovom linku je slučajan) u kojem vidite koliko je od tih ocjena pozitivno, koliko neutralno, a koliko negativno.
Za dućan s ovakvim rezultatom možete pretpostaviti da je velika vjerojatnost da ćete i vi biti zadovoljni.
Trgovac s ovakvim ocjenama ima male ili nikakve šanse da postanem njegov klijent.
Poneka negativna ocjena nije nužno loša:
na stranici detaljnog prikaza iz gornjeg primjera kliknite na
complaint (evo i ovdje
direktan link) i vidite na što se točno odnosi i što je na prigovor odgovoreno. Obratite pozornost i na zadnji stupac na tom detaljnom prikazu - neke je prigovore ovaj trgovac možda dobio kao kupac...
Na kraju, još su dva presudna elementa na temelju kojih se sužava izbor trgovine:
Prvo, šalje li uopće trgovina robu u moju zemlju?
Podsjećam, u osobnim postavkama moglo se odabrati da se trgovine koje to ne čine uopće ne prikazuju.
I drugo,
načini plaćanja koje trgovina prihvaća - je li mi koji od njih na raspolaganju?
Na svojoj podstranici
splash i/ili
store terms trgovina navodi kako se može platiti.
Ako trgovina nudi uplatu na svoj račun, poslat će vam svoj međunarodni broj računa (za banke u Europi -
IBAN) i podatke o banci, a vi ćete otići u najbližu banku i zatražiti uslugu uplate svog novca na taj račun. To može svatko bez ikakvih uvjeta (ne morate imati račun u toj banci, ovu ili onu karticu...), ali banka će tu uslugu poprilično naplatiti.
Ako trgovina traži
cash, poslat ćete gotovinu poštom. NE u koverti, nego poštanskom uputnicom. Za to treba ići u poštu. I platiti poštarinu.
Ako imate kreditnu karticu, stvari su praktičnije. Možda je u nekom dućanu možete i direktno iskoristiti (sami odlučite hoćete li trgovcu ukazati to povjerenje - svakako mora zadovoljiti barem minimalne sigurnosne uvjete da mu direktno otkrivate broj svoje kartice), a većina prima novac i posredovanjem nekog od on-line servisa. Najrasprostranjeniji je
PayPal i ja sam se odlučio za njega. Ali, kao i BrickLinkom, ni ovim se servisom nikad prije nisam koristio, pa je trebalo i to istražiti.
Odličan
uvod u PayPal napisao je stanoviti PomahnitaliTapir na forum.hr u temi
PayPal konačno u Hrvatskoj, a tamo je i link na post kolege mu forumaša -BlackCodea-
Kako se registrirati na PayPal: tu sam primijetio neka nesuglasja između napisanog i sadašnjeg postupka registracije (valjda imaju novu verziju u odnosu na 2007. godinu kad je post pisan), ali ništa što bi moglo pretjerano zbuniti i zbog čega ne biste uspjeli.
Nakon svega ovoga, u mom su užem izboru za nabavku seta ostali jedan dućan u Italiji i jedan u Njemačkoj. Sad valja dobro pročitati već spomenutu stranicu
store terms svakog dućana i vidjeti koliko bi koštala poštarina i što još čini njihovu
prodajnu politiku. Imaju li propisan minimum vrijednosti narudžbe ispod kojeg ne možete naručiti? Naplaćuju li pakiranje dodatno? Dodaje li se PayPal provizija od 2% vama na račun, ili će je platiti trgovac? Koliko košta
osiguranje pošiljke (u nekim dućanima je obavezno, u nekima nije - to je iznos koji se dodatno plaća na pošti, kod nas npr. ako šaljete preporučeno, da bi se moglo ući u trag pošiljci ako se izgubi: ne platite li osiguranje, a pošiljka se izgubi - nikome ništa... ja se nisam time koristio, a za vaše slučajeve odluka je na vama - mislim da je treba temeljiti na vrijednosti narudžbe). Ima li još kakvih dodatnih troškova napisanih sitnih slovima, na primjer - nema minimalne narudžbe, ali za one ispod X eura naplaćujemo manipulativne troškove od Y eura?!
Sve to može dosta zbuniti, a kad je o novcu riječ nije zgodno ni da bude neka situacija "izgubljeni u prijevodu", pa sam ja za oba dućana iskoristio link
Contact Store i javio se sa svojim interesom za set iz njihove ponude. Tražio sam da mi pošalju informaciju o
točnom ukupnom iznosu koji bi im morao platiti
ako naručim od njih. (To je jednostavno kod narudžbe jednog seta, jer onaj tko ga ima lako zna koliko je pakiranje. Malo je nespretnije ako naručujete raznorazne nevezane dijelove, ali ako kratko opišete što biste uzeli, valjda je trgovac dovoljno sposoban da i tada zna koliko će točno ili barem otprilike naplatiti poštarinu.) Usput sam tako testirao i trgovčevu spremnost na komunikaciju, što je također važno - ako se ne javi u razumnom roku, otpada.
Oba su se javila u ultrarazumnom roku - Talijan unutar nekoliko sati, a Nijemac idući dan. Pokazalo se da je, iako se razlika u cijeni seta nije činila osobita, ukupna cijena narudžbe pedesetak kuna veća u jednom dućanu, pa je pala konačna odluka - moja prva narudžba bit će iz njemačkog dućana
wodo's welt.
Postupak naručivanja je vrlo jednostavan i, kao što sam već rekao, detaljno opisan u temi
Brickarchitect - vodic za kupovinu!, pa ću se ovdje ograničiti samo na to da komentiran da je vrlo jednostavan. Ozbiljno shvatite napomenu da se poslana narudžba smatra pravno obvezujućim ugovorom i da ne možete samo tako odustati - pokažete li se nepouzdanim kupcem pojedini dućan vam može zabraniti ulaz, a u krajnjem slučaju možete biti i izgnani s BL-a. Ipak, ne plaćajte dok mailom i internim BL-ovim sustavom za poruke ne dobijete službeni račun.
Sustav za pritužbe čini se također detaljno razrađenim i njegovo postojanje daje dodatnu sigurnost. (Da otkrijem odmah, meni za sada nije trebao.)
OK, nakon što sam naručio i platio te u sustavu uočio da je prodavač označio da je moja pošiljka poslana, preostalo je samo držati palce i čekati poštara...
Nadam se da vam je ovo bilo zanimljivo i korisno. A i vi se javite sa svojim komentarima i iskustvima.
(Dva putokaza za tekstove objavljene naknadno na forumu: Popis objavljenih iskustava s trgovinama i statistika feedbacka tih dućana na 14. 10. 2011.)