42043: Mercedes-Benz Arocs 3245
Još se mogu sjetiti trenutka kad sam, vjerojatno pokazujući zabrinjavajuću opsesiju kompasima i Robinzonom, kao dijete na poklon dobio šator.
Šator! S današnjim godinama i veličinom, teško da bih uopće mogao stati u njega, a kamoli unutra ponijeti još baterije, konzervu graha, bocu Radenske i karte. I isto tako, s današnjim čipovima u glavi, mogu mirne duše reći da je taj magičan čehoslovački šator zapravo bio katastrofa: već je tad prokišnjavao radi netočnih šavova, materijal mu je bio poput folije za zamrzivač, stupići su bili plastični i pitanje je bi li izdržali kašljanje stanara a kamoli vjetar, i plastični zatvarač na ulazu se polomio prilikom prvog pokušaja korištenja.
Pa ipak, ništa od toga nisam niti primijetio niti bih to prihvatio, jer sam bio pod neodoljivim dojmom veličine. To nije bila igračka, to nije bilo nešto što se stavi u džep! To je bio šator, pravi šator u koji sam mogao ući! U koji bi, uz nešto tiskanja, još stala i sestrična sa svojom lutkom i plastičnim kamperskim priborom za jelo. Teško se oduprijeti fascinaciji veličinom, čak i ako je inače ukupan dojam blijed.
I u istom sam položaju sad, s još ponekim desetljećem na leđima, sjedeći za svojim radnim stolom i zureći u nešto gigantsko. Mogu li ostati neimpresioniran i nepristran kad mi polovicu površine stola (a valjda i njegove nosivosti) zauzima kutija LEGO Technic seta čija baza nije puno manja od one šatora? Treba ostati hladnokrvan pored tolike kutijetine, mase omanje fotelje, u kojoj ima više kockica nego što su nekad imali
svi Technic setovi jedne sezone zajedno. Makar treba probati...
Posrijedi je set
42043, Mercedes-Benz Arocs 3245. Gigant od za Technic rekordnih 2793 dijela, s tijesnom prednošću od njih dvjestotinjak pred mobilnom dizalicom
42009, i općenito jedan od najvećih setova što su ikad izašli iz Billunda, u bilo kojoj temi. Mercedes je pravi Arocs na tržište lansirao 2013. godine i, kao što se i vidi, namijenio ga prije svega građevinskom sektoru, dok je njegova službena LEGO izvedba nastupila dvije godine kasnije.
Za razliku od ranijeg LEGO Mercedesa,
Unimoga U400 iz 2011. koji je bio upečatljiv svojom narančastom bojom kabine, ovaj Arocs je gotovo diskretan svojom bijelo-sivom kombinacijom i crnom šasijom, tek s crvenom grabilicom kao ikakvim detaljem koji bi ga iz daljine istaknuo među, recimo, eskadrilom crvenih Technic automobila. S druge strane, pod tom nenametljivom koloraturom nagurano je toliko funkcionalnosti da malo koji od spomenutih automobila tu može konkurirati. Krenimo:
- Ovjesi za sve kotače (četiri "lebdeće" osovine, svaka nezavisna)
- Skretanje na prednja četiri kotača, pod različitim kutovima, putem "rotirki" na vrhu
- Povezanost stražnjih četiri (zapravo četiri dupla) kotača kroz dva diferencijala na R6 motor ispod kabine
- Pomicanje kabine naprijed ukoso, kao i kod mnogih pravih kamiona, kako bi se došlo do motora ili promijenio battery pack
- Motorizirano izvlačenje dva bočna stabilizatora (spuštanje "nogice" je ručno)
- Motorizirano okretanje dizalice u rasponu od cca 180°
- Motorizirano dizanje, tj. naginjanje ili spuštanje tereta
- Motorizirana pneumatska pumpa
- Pneumatsko upravljanje grabilicom na dva zgloba
- Pneumatsko upravljanje dužinom grabilice
- Pneumatsko upravljanje "žlicama" grabilice
- Oba vrata kabine se mogu otvoriti
- Stražnja vrata teretnog prostora se mogu otvoriti ručicom
- Klinovi za parkiranje se mogu skinuti i koristiti
Toliko je toga motorizirano posebnim kontrolama da možete, uz nešto truda, isključivo upravljanjem ručicama nešto uhvatiti s podloge stola, podići i spremiti u teretni prostor, i potom ga istovariti kasnije. Zapravo, od važnih funkcionalnosti, samo pogon i skretanje
nisu motorizirani.
Glavne zasluge za ovaj spektar mogućnosti leže na mehanici u sredini kamiona, između druge i treće osovine. On se sastoji od nekih tridesetak zupčanika koji, putem dva mjenjača, distribuiraju okrete PF-L motora na četiri strane. Jedna od njih četiri je pneumatska pumpa, čiji se izlaz putem četiri pneumatske sklopke distribuira prema, isto tako, četiri cilindra koji upravljaju grabilicom. Okretanje svih tih zupčanika i distribucija tlaka, kad radi, djeluje gotovo hipnotički, i sve je skupa zapakirano u toliko gust prostor da je teško zamisliti nešto što bi se dodatno moglo smanjiti, naročito uzevši u obzir da kroz sredinu ovog svega još prolazi mehanizam za izvlačenje stabilizatora.
Slično, recimo,
9398 Crawleru, Arocs za ovjese koristi masu kuglastih spojnica. One se koriste i za prilično ingeniozan mehanizam skretanja putem kontrolne šipke koja se naginje ispod kabine, koji je precizan i gladak unatoč popriličnoj količini uključenih dijelova. Kabina je orijentirana više prema modeliranju nego funkcionalnostima, ali je svejedno trebalo podosta truda napraviti je tako da se može lako "prevrnuti" prema naprijed, i da bude dovoljno čvrsta unatoč otvaranju vrata. Nagibi retrovizora na njoj su podesivi, ali ovdje ubrajati njih među funkcionalnosti bi bilo kao kad katalozi nekretnina pod funkcionalnostima građevina navode "kvake na vratima" (viđeno!). Baterije se nalaze tik iza kabine, ali se ne pomiču zajedno s njom.
Grabilica je vrlo domišljato sagrađena, koristeći malo kompliciranije mehanizme od običnih direktnih kako bi omogućila pomake u točno željenom rasponu kutova, te distribuciju pneumatskog tlaka sve do kraja, bez da igdje ostavi rizik zaglavljivanja cjevčica. Općenito su tehnike gradnje koje su ovdje korištene, tradicionalno za službene setove, zanimljive i poučne. Slažući Arocs, više od jednom sam se našao u situaciji začuditi se koliko je njegov konstruktor, Markus Kossman, neki težak mehanički problem riješio na logičan i pametan, ali ne očit način ― barem ne očit mojim očima i mozgu. I u tom smislu, ako ste i inače zainteresirani za Technic mehanizme i trikove, Arocs će vam biti izvrsna lektira.
S tom sofisticiranom i jako zgusnutom mehanikom ruku pod ruku ide kompleksnost slaganja. Ovaj kamion je osjetno teže sagraditi nego neki prosječan Technic. Mnogo je koraka gdje treba pažljivo i koordinirano sklapati velike komade zajedno, biti maksimalno koncentriran na detalje, pa i trenirati motoriku prstiju. Tko je već prošao kroz slaganje nekih starih setova iz knjiga ideja od prije dvadesetak godina, to mu je dobro poznato. Na nekoliko mjesta neke su komponente namjerno, bez pravih mehaničkih razloga, napravljene asimetrično kako bi kasnije u fazi sklapanja bilo očitije što treba kako izvesti, ali svejedno treba držati koncentraciju. Uputstva su ovaj put sva zajedno, u jednoj knjizi od 484 stranice.
Na ovom području slaganja i uputstava mi se nalaze i prve zamjerke na ovaj inače fascinantan set. Radi toga što žele gotovo uvijek prikazivati model koji se gradi iz istog kuta, u uputstvima ponekad nije potpuno vidljivo ono što se u zadanom koraku treba napraviti, premda bi to bilo potpuno jasno i pregledno samo da se kut gledanja malo pomakne u stranu. Ovdje je inzistiranje na urednosti narušilo preglednost, dok bi ― barem po mojem mišljenju ― za jedna upustva prioriteti morali biti obrnuti.
Drugi problem odnosi se na grabilicu. Ona je sagrađena na
okrećućoj platformici odnosno
turntableu, i kroz rupu u njenoj sredini prolazi osam pneumatskih cjevčica za četiri cilindra. Koliko god to sve bilo impresivno, osam je već bolno mnogo, što otežava okretanje i ima tendenciju zapinjati o susjedne dijelove. Pažljivo potežući svaku cjevčicu milimetar tu, milimetar tamo, moguće je sve namjestiti tako da glatko radi, ali je to doista pipav posao, i vjerojatno je trebao biti riješen na neki drugi način ― drukčijim dizajnom ili selidbom sklopki na samu grabilicu-ruku.
Međutim, ovim minusima treba kontrirati jedan značajan plus: dijelove. Ne samo njihovu sirovu količinu koja je već poprilična
per se, već i njihovu korisnost. U Technicu su uvijek korisne neutralne boje, a njih ovdje ima napretek, kao i dobrih "generičkih" mehaničkih dijelova, zupčanika, opruga i raznih, što starih, što novih spojnica.
No tu je i plejada posebnih dragulja. Novi dugački pneumatski cilindri, dva
široka i jedan
uski, kao i već poznati mali cilindar i pumpa s pripadajućom opremom. Jednako tako zasad unikatne za ovaj set su nove dugačke
zupčaste letve zajedno sa svojim
kliznim kućištima, i to tri para. Radi se o super-interesantnim dijelovima za koje inače već godinama mislim da itekako trebaju u Technicu, i sigurno će naći još mnoge druge primjene ubuduće. Standardni
veliki linearni aktuator i deset
uskih kuglastih ležišta za skretanje, istina, pokraj toga izgledaju gotovo dosadno, baš kao i jedan
PF L motor ili dvanaest
srednjih kamionskih kotača. Dvije polovice
žlice su također zasad unikatne. Sve u svemu, nije tu samo iznimna kvantiteta već i kvaliteta.
I to je jedan od glavnih faktora zbog čega mi je ukupan dojam o Arocsu čvrsto pozitivan. Ne mogu doduše reći da je savršen: bilo bi prepopustljivo ne se obrecnuti na spomenute probleme slaganja i uputstava, tim više jer znamo iz iskustva da se LEGO inače već dekadama nema običaj poskliznuti na takvim stvarima. U određenom smislu nedostatak je i cijena, premda se ni ne radi o najskupljem setu u trenutačnoj ponudi (ta "čast" ide
Volvu L350F, barem na njemačkom
Storeu). No kad tim slabostima kontriramo izvrstan nastup na skoro svim drugim područjima, teško je ne ga preporučiti, iako traži ozbiljan budžet. No mislim da će s vremenom postajati sve pristupačniji, zasad ne bih rekao da je ovo kandidat za status super-klasika kojemu bi cijena, nakon odlaska s tržišta, samo rasla.
42043: Mercedes-Benz Arocs 3245Broj dijelova: 2793
Dimenzije: 68 x 17 (šasija) x 40 (spuštena grabilica)
studovaMasa: 2694 g
+ Tehnike gradnje
+ Funkcionalnosti
+ Elektrika i pneumatika
+ Količina i korisnost dijelova
+ Igrivost
- Katkad nepregledne upute
- Teško slaganje, naročito pneumatike koja zapinje
- Traži poveći budžetDojam: 9/10 ●●●●●●●●●○