It is currently 24. May 2024. 17:44



Reply to topic  [ 4 posts ] 
31130 • Sunken Treasure Mission 
Author Message
Redovni član kluba
User avatar

Joined: 05. Aug 2014. 23:41
Posts: 549
Location: Zagreb
Post 31130 • Sunken Treasure Mission
Ovisno o tome kojoj generaciji pripada, gotovo svatko ima neka ― dobra ili loša! ― sjećanja s ljetnih odmora iz djetinjstva. Vodeni tobogan koji vodi u bazen toliko pun ljudi da se praktički ne vidi voda, a tamo gdje se i vidi, na površini pliva sloj od tri milimetra isprane kreme za sunčanje? Ili prženi krumpirići zamotani u tuljac od masnog sivog papira, sa sokom iz vrećice i sladoledom u plastičnoj loptici s teksturom nogometne lopte? Trošna brodica s Pentom koja stvara toliko crnog dima da se može pratiti na satelitskim snimkama? Smeđa deka na krevetu radničkog odmarališta u malom mjestu srednjoj Dalmaciji? Tradicionalne pržene lignje iz Atlantika, na izgrebanom bijelom tanjuru, s tartarom "pljasnutim" u malu limenu posudicu, dok u pozadini na razglasu improviziranom kroz auto-radio trešte Novi fosili? Obiteljska vikendica u kojoj već poznajete svaku krhotinu na svakom komadu parketa, koji "ćemo srediti sljedeće godine"? Ili možda hamburger na Zrću kojeg je nemoguće zagristi od glasne glazbe koja pri svakom udarcu basa savija lubanju?

Moje najmarkantnije sjećanje s ljetovanja je bilo u Puli, negdje oko moje šeste-sedme godine, vjerojatno čim sam dovoljno narastao da sam mogao nositi najmanju dječju masku za ronjenje. Iako je na tom mjestu bilo bljedunjavo u usporedbi s šarenim i bogatim tropskim morima, prvi jasan pogled ispod površine tog istarskog komadića mora bio je trenutak kad me uhvatila "podvodna groznica", i više nije puštala ― a ne pušta ni danas. Nije mi 6195 Neptune Discovery Lab slučajno najdraži set van Technic scene. Niti su mi slučajno prvi veliki Technic projekti bili podmornica i funkcionirajući katamaran. Akvatomanija me, naravno, uhvatila i na drugim područjima; i dan-danas katkad uzmem vrijeme odigrati, po petstoti put, kampanju u Terror from the Deep, ili pročitati Verneovih 20000 milja ispod mora.

Stoga, ne treba baš nikoga čuditi da je novi akvatički set 31130 Sunken Treasure Mission jednostavno morao osvanuti na mojem radnom stolu. Radi se o Creatoru 3-u-1, s 522 dijela, i po običaju je jedan od tri modela prikazana na kutiji primaran i veći od ostalih (i iza kojega obično ostaje najmanje viška dijelova). To su u ovom slučaju podmornica, potonuli sef i hobotnica. No kao što ćemo vidjeti, sva tri modela su dovoljno srodna da mnoge opaske važe za njih općenito.

Prije nastavka, moj uobičajeni disclaimer: ne pišem (i štoviše ― bude mi mučno od njih) recenzije u kojima se suhoparno nabrajaju beskrajni dosadni fakti o vrećicama, nijansi pozadine na 73. stranici knjižice, i sličnosti fonta s onime u jednom kanadskom časopisu. Ljubazno molim, takve tekstove tražite drugdje ― svjetska AFOL forumska scena nudi sasvim dovoljno recenzenata koji umjesto recenzija pišu specifikaciju reverznog inženjeringa. Mene zanima kakav je model, kakav je doživljaj složiti ga, kakav je dojam imati ga, što mogu iz njega naučiti, što me na njemu veseli, ili smeta.

I, tako, uobičajenim banzai-manevrom finog noža otvaram kutiju, te rasipavam nekoliko vrećica na radnu površinu ― i već uočavam koji se savjet prvi sprema. Bogatstvo boja je dobra stvar, i nisam jedan od onih nostalgičara koji pate za vremenima kad ih je bilo samo nekoliko (kao školski setovi vodenih boja), jer vješto igranje finim nijansama na krajnjem modelu često izgleda izvrsno. Ali to traži i dodatnu pažnju, kao i vrlo dobro svjetlo za slaganje. U polumraku ćete teško jasno razabrati među raznim nijansama sivih, bež, smeđih, crvenih, crvenkastih, smeđecrvenih, crvenosmeđih, smeđesivocrvenkastih, crvenkastosivobežsmećkastih i sličnih nijansi kojih u ovom setu ima. Nisu svi dijelovi u svim bojama, pa su šanse za zabunu ipak manje nego što se čini, ali dobro oko je svejedno potrebno.

Krećemo! Počinjem graditi podmornicu primarnog modela, od koje imam i najviša očekivanja. Ovdje prvo trebamo zastati radi jednog malog teoretskog osvrta (svjestan sam da zvučim kao u nekom stravičnom političkom talk-showu). Gradite li male podmornice (npr. za 1 ili 2 minifiga) od LEGO kocaka, postoji više mogućih pristupa, ali se nekako svi svode na dvije glavne mogućnosti. Jedna je koristiti uglavnom poveće, gotove okrugle dijelove za većinu trupa i naći način zgodno ih sklopiti da se drže zajedno. To će izgledati solidno, ali radi samih velikih dijelova, obično je nemoguće izbjeći pomalo "šablonski" format i boje. Druga varijanta je graditi trup sitnijim, generičkim dijelovima. Ovdje je sloboda oblika i boja, naravno, daleko veća, što znači da je i daleko lakše uprskati stvar i dobiti podvodnu kutiju za cipele s propelerom, ali je moguće provesti u djelo i neke potpuno nove ideje. Ovaj set ide tim, drugim putem, s više slobode zauzvrat za kompleksniju konstrukciju.

Štoviše, ova podmornica ima simetričan trapezoidan profil, što znači da klasična "kocka-na-kocku" rješenja ovdje jednostavno ne bi funkcionirala. Radi toga se trup ove podmornice, kao uostalom ona i u cijelosti, oslanja na neke zanimljive tehnike gradnje. Premda na fotografijama može djelovati kao da je većinom sagrađena i spojena studovima, zapravo se u unutrašnjosti krije spajanje "hvataljkama" u nekoliko raznih varijanti, kao i Technic trikovi. Nekako je vrlo "ugodno" vidjeti geometriju kojom se prednja prozirna polukugla kabine, kao i stražnja vrata podmornice, mogu vrlo točno i bez pukotina zatvoriti u kosi zid podmornice. Na prvi pogled djeluje trivijalno, ali zapravo su takva rješenja u nepravilnim konstrukcijama često rezultat mase isprobavanja i mukotrpnog eksperimentiranja ― naročito kad ih treba dizajnirati tako da ih može složiti i netko drugi osim autora. Slično važi i za sjedalo koje omogućava našoj odvažnoj minifig-akvanautkinji da bude unutar staklene kugle, ali nigdje ne zapinje za nju.

Iako je to samo osobna stvar, volim u ovakvim setovima naći i dozu zdravorazumskog realizma. Primjerice, rešetke koje štite motore su široke samo koliko i motori. Isto tako, šipke koje štite propelere su ispred njih gdje i trebaju biti, a ne otraga kako se to katkad vidi (što izgleda cool hidrodinamično, ali nema veze s realnošću). Svjetla nisu samo s jedne strane. Uglavnom, dizajner ove podmornice se potrudio pogledati kako one funkcioniraju i izgledaju u stvarnosti, a ne samo u crtićima, i koristio razne konstrukcijske trikove da to i prenese u set.

Cilj naše heroine je jasan: tu je i mali zeleni sef, davno izgubljen u nekom brodolomu, sudeći po vegetaciji koja je na njemu narasla. Iza još jednog zgodnog mehanizma s hvataljkama umjesto klasičnih vrata krije se ― pogađate ― zlato i dragulji. A društvo im pravi dobro raspoloženi kostur davnog ronioca, s pripadajućim perajama i ronilačkom kacigom.

Ali kakva bi to ekspedicija bila bez antagonista i opasnosti? Baš kao i uistinu smiješan film s Adamom Sandlerom u glavnoj ulozi ― tako nešto jednostavno ne može postojati! Zato se kao negativac pojavljuje gigantska crvena hobotnica.

Moram priznati da su, barem meni, upravo takvi amorfni i vijugavi oblici poput hobotnica u onom najtežem ešalonu slaganja. Možda su se drugima talenti rasporedili drukčije, ali osobno ću prije (i bolje) složiti električnim PF servom upravljan sekvencijalni 8-brzinski Technic mjenjač, nego goluba, oblak ili lonac špageta.

Ali ova hobotnica izgleda doista dobro, na trenutke gotovo jezivo. Vraćamo se na poantu sličnu kao i kod podmornice: za sve te krivulje, okruglu glavu i trup, zaslužne su zakrivljene kockice koje su na ispravno mjesto došle zahvaljujući spretnim SNOT tehnikama. Svaki od krakova je artikuliran kroz tri zgloba, od kojih je glavni (najbliži trupu) kuglast, tako da se bez previše truda ovu hobotnicu može "natjerati" da nešto drži ili da se oko nekog objekta obavije ― i u tome izgleda i prirodno i pomalo uznemirujuće vjerodostojno.

Tamnocrvena boja nekako to dodatno naglašava, iako ovdje moram uložiti i jednu kritiku: boju upravo tih kuglastih zglobova. Suprotno ostatku hobotnice s dobro odmjerenim nijansama crvene, kao i ružičastim pipcima, ti zglobovi su u nijansama sive, što bode u oko. To je koliko-toliko skriveno kosim kockicama na njima, ali se ne može kamuflirati. Brzinski pogled na BrickLink pokazuje da se ti kuglasti dijelovi i proizvode samo u tim bojama, ali onda jednako legitimno možemo postaviti pitanje: kad ih u ovaj set već ionako ide deset parova (jer nisu samo u krakovima), možda ih se ipak moglo proizvesti u odgovarajućoj crvenoj boji? Ako ne sve, onda barem samo svjetliji kraj (s ležištem) koji se daleko više vidi. Nomina sunt odiosa, ali bilo je slučajeva u kojima se postojeća kockica proizvela u novoj boji za neki set, a na daleko manje uočljivom mjestu, i to samo jedan-dva komada po setu.

Upravo radi detaljnosti podmornice i bezbroj načina na koji mega-hobotnica može hvatati predmete, ovaj je set vrlo fotogeničan, i mogu si zamisliti da bi bio zabavan dekor i u nekom akvariju. Iz istog razloga je zgodan i za igranje, rekao bih. Ne nalazi se svaki dan model koji je podjednako dobar u obje uloge, i kao AFOL-i to često znamo previdjeti.

Bilo kako bilo, pronašavši ono što je tražila, naša je podvodna Aquara Croft otišla dalje, i prepustila me slaganju seta B: nešto drukčije, manje podmornice, s gigantskim jastogom kao novim antagonistom i davnom podvodnom ruševinom od koje je ostala samo još algama odjevena arkada.

Silom okolnosti i dijelova, ova je podmornica skromnija, i premda ima svojih finesa poput spajanja motora "štapićima" uvučenima u Technic polu-pin, ipak je gradnjom daleko konvencionalnija od konstrukcijskog ninjutsua iz primarnog modela ― i time namiguje nostalgiji za Aquanautsima.

Glavni igrač na ovoj sceni je mega-jastog, koji dosta vješto koristi većinu kockica hobotnice, pa ima pomičnih svih osam nogu te kliješta kroz dva zgloba, kao i rep kroz još dva. Zahvaljujući tolikim pokretnim dijelovima, i on se može prilično uvjerljivo postaviti na neravan teren, stajati ukoso, uhvatiti nešto pod kutem, i slično. Igrivost i fotogenika opet u punom sjaju. A ruševina zgodno služi kao mjesto gdje će kostur pronaći sjenu od vrućih Sunčevih zraka koje prolaze kroz stotinjak metara vode.

Treći model nema podmornice već prepušta našoj hrabroj akvatičarki da se sama snalazi s perajama i prilično sofisticiranom podvodnom kamerom, kojom može fotografirati veliku crvenu ražu (vrste razhius velichius crveniensis), te mali greben prepun šarenih koralja koji skrivaju još blaga.

Gradeći ovaj model, povremeno sam se nasmijao očitim ali uglavnom neizbježnim "improvizacijama" koje su bile nužne kako bi se nešto postiglo s raspoloživim kockicama. Rezultat je uspješan, raža i greben izgledaju dobro, ali kladim se da je dizajner u nekoliko navrata nesvjesno škripao zubima kad je morao hrpom malih krhkih dijelova mijenjati jedan, jednostavan, veći ― kojeg nije imao na raspolaganju.

Isto važi i za koraljni grebenčić, kod kojeg je barem bilo malo više slobode boja i konstrukcija, pretpostavljam. Ali improvizacije ovdje plaćaju jedan drugi danak: krhkost. Što je neizravno potvrđeno time što je naša heroina dobila fotoaparat tako da snima, ali da ništa ne dira. No, šalu na stranu, opet su dobro korišteni razni zglobovi kako bi se izbjegao ciglast izgled, i dobilo na kaotičnom šarenilu koralja. I ovo je dobar model, daleko iznad ičega što bih sam mogao smisliti, ali se ipak "osjeća" da je model C.

Sve u svemu, mogu reći da su ključni kriteriji jednog seta ovakvog tipa vrlo dobro zadovoljeni: sva tri modela, a naročito primarni, izgledaju dobro, imaju zgodne funkcionalnosti, kriju interesantne graditeljske trikove i podjednako se dobro snalaze kako u ulozi seta za igranje, tako i za pokaz.

Što je onda nedostatak seta? On uopće nije u modelima! Ni u uputstvima, koja su standardno jasna i dobro dozirana. Ni u pakiranju! Nego upravo u samom tome što se radi o 3-u-1 setu. Dozvolite da objasnim.

Ako se neki set javnosti predstavlja kao 3-u-1, što je savršeno legitimno, on a priori poziva na to biti često sastavljan i rastavljan i ponovo sastavljan. Da, da, znam; u teoriji bi svi setovi to trebali biti, ali budimo iskreni i priznajmo da smo svi itekako dobro svjesni kako je za mnoge setove sekundarni model tamo samo radi najzagriženijih. A za cijelu klasu setova važi i da će vjerojatno biti sagrađeni jednom, gurnuti na neku policu, i pušteni mirnoj egzistenciji. (Je li netko spomenuo Architecture?)

No ovo je suprotnost, Creator 3-u-1! Kojem bi rastavljanje trebalo biti jednako često kao i sastavljanje. A tu i leži problem: modeli su detaljni i izgledaju sjajno, ali su katkad teški za rastavljanje. Drugim riječima: ovom setu kronično treba separator. Da ― znam da svi koji ovo čitaju imaju barem njih nekoliko, ali set recenziramo takvim kakav jest, bez pretpostavke da u podrumu ili na tavanu imamo još četiristo setova. Bez separatora, rastavljanje hobotnice traži mnogo vještine, vremena i psovki, ili trikove (za koje netko tko nema separator vjerojatno i ne zna). LEGO, spasi dan svima, uključivo sebi, i počni dodavati separator u 31130! Ili makar na kraj prve knjižice dodaj pola stranice ilustracija klasičnih trikova kako razdvojiti čvrsto stisnute pločice u raznim varijantama.

S teme rastavljanja logično je nastaviti na pitanje izbora dijelova. Samo po sebi očito, ako vas interesiraju razne tamnocrvene krivine i kosine, tu ih (u odnosu na veličinu seta) ima napretek. Ali za nekoga tko je skloniji tehničkim modelima, za oko bi mu mogao zapeti dobar izbor raznih zglobova ― što prethodno spomenutih kuglastih, što klasičnih sa "štapićima" i hvataljkama. Za tu svrhu je vjerojatno i dobro što su sivi, s obzirom da se radi o boji koju je najlakše "prešvercati" u skoro bilo koji model. Naposljetku, ako volite tu žuto-crno-prozirno-plavu estetiku podmornica, ovdje ćete naći neke zgodne dijelove za to, poput propelera i njihovih štitnika, rezervoara, i lijepu prozirnu polukuglu za kabinu.

Nekakav koherentan konačan sud nije mi lako dati, jer sam bolno svjestan svoje generalne akvamanije, radi koje možda previđam stvari koje bi nekome savršeno neutralnom bile vidljive, i obrnuto. Ali volio ja akva-setove ili ne, ono što nitko ovom setu ne može poreći je vješt dizajn (i to stvari i životinja koji nisu baš među jednostavnijima), i zanimljive tehnike gradnje, naročito u slučaju podmornice primarnog modela. Ako ga želite pokloniti nekom mališanu, za igranje je također dobar, samo mu još sa strane "donirajte" i jedan od svojih separatora.

ImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImage


13. Jul 2022. 13:41
Profile WWW
Redovni član kluba
User avatar

Joined: 09. Mar 2014. 08:52
Posts: 2140
Location: Zagreb
Post Re: 31130 • Sunken Treasure Mission
Super recenzija! :) Užitak za čitanje! :LEGO05:

_________________
Pratite Klub Kockice na Facebooku i Instagramu! :D


13. Jul 2022. 21:19
Profile
Upravni odbor
User avatar

Joined: 12. Nov 2012. 11:28
Posts: 4210
Post Re: 31130 • Sunken Treasure Mission
Kako dobro to složi na papir ;) super ;)

_________________
http://www.brickset.com/search/?ownedBy=Romanos

https://www.flickr.com/photos/140395575 ... 894427605/


13. Jul 2022. 23:06
Profile
User avatar

Joined: 06. Mar 2011. 01:11
Posts: 6904
Post Re: 31130 • Sunken Treasure Mission
promalao mi je ovaj setic. fora!
hvala na osvjezavajucen stivu

_________________
Image
KOCKICE NA FACEBOOKu!
"Information is not knowledge... Music is the best"
http://brickset.com/sets/ownedby-Deni


13. Jul 2022. 23:18
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.